Egy igéző zenei élmény: Jean-Michel Jarre appja végtelen, változó hangtájakat hoz létre.

Az EōN nemcsak egy alkalmazás, hanem valóságos élőlény, és a készítője nem más, mint Jean-Michel Jarre, az elektronikus zene legendája. A több mint ötven éve aktív, forradalmi zeneszerző mindig is szerette feszegetni a határokat, és ez a legújabb munkájára is igaz: az EōN egy fantasztikus műalkotás, amely generatív, folyton változó és végtelenített zenét hoz létre.

A zenéket nem tudod újra meghallgatni. Az EōN a jelen pillanathoz írt óda.

A merész projekt alapjául szolgáló elképzelés az volt, hogy valahogy „súroljuk a végtelen határait”. Az EōN folyamatosan változik, így a keletkező hangtáj az alkalmazás minden elindításakor más és más. Mindenkinek egyedi élményben lesz része, amely egyszerre végtelen és pillanatnyi is. A zenéket nem tudod visszapörgetni vagy újra meghallgatni: minden darab a jelen pillanathoz írt óda.

„Az egész rendszert emberek dolgozták ki, az algoritmus pedig egyfajta csúcsszuper karmester, ami folyamatosan keveri a több mint egy év alatt készített hanganyagot.”

„A Bleass Studio segítségével lefektettünk néhány szabályt és irányelvet, hogy a végeredmény egységes legyen. Igazi fejtörést okozott olyan hangokat alkotni, amelyek jól működnek együtt tempó, textúra, hangszín és tonalitás szempontjából – tulajdonképpen létre kellett hoznunk egy nyelvtant” – meséli Jarre.

Az EōN több ezer hangból áll – vannak köztük tíz másodperc és három perc hosszúak is –, amelyek különféle érzelmeket szólaltatnak meg. „Szerettem volna az ambient és a technó mellett más műfajokat is bevonni. Szerettem volna, ha keverednek a stílusok, ha benne vannak a kissé torzított hangok, a minimal techno összetettsége, sőt még a pop is” – magyarázza Jarre.

Jarre fejéből a 60-as évek végén pattant ki a generatív zene ötlete, amikor kutató hallgató volt az ORTF-nél (Office de Radiodiffusion Télévision Française), egy korábbi francia nemzeti műsorszórási ügynökségnél. Akkoriban mágneses hurokantennákkal és magnókkal próbált „végtelenített zenét” létrehozni.

Körülbelül ötven évvel később a technológia segítségével a zeneszerző végül életre tudta kelteni elképzelését egy alkalmazás formájában. „A technológia határozza meg a stílusokat, nem pedig fordítva – folytatja a művész. – Ha nem találták volna fel a hegedűt, Vivaldi sem szerzett volna nevet magának. És én sem lennék most itt, ha annak idején nem jelenik meg a szintetizátor a piacon.”

A technológia határozza meg a stílusokat, nem pedig fordítva.

Jean-Michel Jarre, zeneszerző

De az EōN nem csupán zenei műalkotás. Mindenekfelett élmény, amely ötvözi a hangot a képpel. Alexis André francia grafikus kutatóval szoros együttműködésben Jarre létrehozott egy elektronikus nyelvet, amely nyolcszögű, hengeres és spirális alakzatokból áll. Ahogy ezek a kijelzőn mozognak és keverednek, az embernek olyan érzése támad, mintha egy pszichedelikus kirakóst nézne – és ahogy a zene hangsúlyosabbá válik, úgy jelennek meg egyre élesebb formák.

„Az ősrobbanáshoz tudnám hasonlítani – az EōN is egy elvont világ, amely részecskékből áll; egy olyan lény, amely idővel életre kel. Az elemek egyfajta titokzatos egységben működnek, amely mégis természetesnek hat, és lassan, de biztosan fejlődik” – zárja gondolatait Jarre.